On the top of Berlin... - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu On the top of Berlin... - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu

On the top of Berlin...

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 April 2017 | Duitsland, Michendorf

On the top of Berlin…


Jeetje wat ben ik brak als die wekker gaat. Dat hardlopen stel ik even een dagje uit. Ik wil eigenlijk gewoon nog slapen.
Is ook niet zo gek als je bedenkt dat we gisteren 3,5 uur gefietst hebben en dat ik vannacht om half 2 pas mijn verslag in leverde voor Komkids. Want ja er moet natuurlijk wel gewoon ook gewerkt worden.
Dat was dus geen goed idee geweest om in de nacht door te werken. Komt gewoon omdat ik overdag niks wil missen van alle activiteiten die op het programma staan.
Dus dan moet je af en toe wat nachtrust inleveren.
Geen probleem want bij de gedachte aan de bijzondere dingen die we vandaag gaan doen krijg ik spontaan weer energie.
En een lekkere douche doet ook wonderen ;)

Na het ontbijt lopen we gezamenlijk naar kindercentrum die Kleine Augusstrasse.
Er staat in de ochtend een evaluatie op het programma. Serv Vinders, een ervaren Berlijnkenner, zou ons vandaag vergezellen maar helaas is er roet in het eten gegooid omdat zijn trein vandaag geen zin had om te rijden. Dat is wel even een domper. Maar gelukkig zijn de locatiemanagers van Berlijn bereid om met ons mee te gaan om wat extra informatie te verschaffen over de geschiedenis van Berlijn.
We wisselen onze ervaringen en bevindingen van de afgelopen dagen uit en gaan rond half 12 op pad. Prettig om het gebouw te verlaten en lekker de frisse lucht in te gaan. Mijn hoofd tolt van alle info en het gebrek aan zuurstof in de vergaderruimte. ( oke ook door het slaapgebrek ;))

De vrije middag komt dus op het juiste moment. Hoewel…het is niet echt een vrije middag. Er staan leuke georganiseerde activiteiten op het programma. Om 13.10 gaan we varen met een rondvaartboot. En om 17.30 uur gaan we de lucht in. Omhoog in de Berliner Fernsehturm. Dineren op hoogte. Ja, we worden flink in de watten gelegd door onze Berlijnse collega’s.

Voordat we de boot op gaan ga ik met een paar collega’s nog even naar Checkpoint Charly. Dit was in de tijd van het verdeelde Berlijn een controlepost op de grens van de Amerikaanse en de Russische sector, bij een doorgang van de Berlijnse Muur in de Friedrichstrasse. Een belangrijke overgang voor de oost-Berlijners.
Een stukje geschiedenis die ik dus wel even wil zien.
We nemen de metro en als we weer boven de grond uit komen is het erg druk. Druk met toeristen. Die Berlijners maken graag gebruik (lees: misbruik) van de geschiedenis.
Gelukkig kan ik mij daar goed voor afschermen en besluit ik het kleine gebied te betreden zonder vooroordeel en open minded. Ik lees de geschiedenis op de borden langs de route en aanschouw het hele toneelspel naast het originele controleposthuisje. Mensen gaan met mannen verkleed als soldaten op de foto mits je 5 euro betaald. En de toeristen gaan er graag voor in de rij staan.
Er rijden oude trabantjes rond die dienen als excursie-vervoer. Grappig bedacht en ziet er erg gekleurd uit. Maar wel erg toeristisch en druk. Het is één grote poppenkast allemaal bij Checkpoint Charly maar ik ben toch blij dat ik het met mijn eigen ogen gezien heb.

Ondertussen blijkt het alweer tijd te zijn om naar de verzamelplek te gaan.
We gaan varen!
Gelukkig werkt het zonnetje mee en zoeken we een plekje op het dak van de boot. De reis zal 3,5 uur duren en brengt ons via het kanaal van Oost naar West-Berlijn om vervolgens na een rondje Berlijn weer aan te meren in Oost-Berlijn.
Het is een indrukwekkende tocht met veel highlights. Er wordt veel info gegeven over de gebouwen en de vele bruggen. Ik vind het verschil van gebouwen erg groot. De gebouwen in Oost-Berlijn vind ik mooier en kleurrijker dan de gebouwen in West-Berlijn.
Ook varen we langs de East-side Gallery. Helaas staan de kunstwerken aan de andere kant op de muur en kunnen we ze vanaf het water niet zien.
Beetje jammer. Hadden we die ook af kunnen strepen van het lijstje. Want die is best lang. Dat lijstje. En de tijd vliegt! Gelukkig kunnen Sharon en ik het aankomende weekend het lijstje afwerken. Hoop dat er wel tijd om te shoppen op het lijstje staat ;)

Het is ondertussen best koud geworden, de zon verdwijnt regelmatig achter de wolken en we hebben honger. Ondanks de mooie route en de interessante info over de geschiedenis van Berlijn ben ik blij als we aanmeren.
We pakken de overvolle metro richting Berliner Fernsehturm..
We nemen de lift omhoog en als ik boven kom ben ik echt overdonderd. Wat een pracht uitzicht over Berlijn! Het restaurant draait heel langzaam en doet er een uur over om een rondje te maken. Tijdens het dineren komen dus alle delen van Berlijn voorbij. Ondanks dat het eten geweldig is geniet ik toch het meest van de view on Berlin. Elke keer als er een nieuw rondje start zie je gewoon weer nieuwe aspecten.
Vooral door de avondzon is het lichtspektakel op de gebouwen heel bijzonder en verandert de lucht continu van kleur. Alsof het een levend schilderij is.
Ik vind het echt jammer dat de tijd zo snel gaat. Maar rond 21.00 uur zit echt iedereen in te kakken. Na nog een laatste blik over Berlijn nemen we de lift weer naar beneden en nemen afscheid van onze Berlijnse gastvrouwen en gastheer. We bedanken ze nogmaals voor het heerlijke diner op hoogte en dat we vandaag Berlijn vanaf het water en vanuit de lucht op hun kosten hebben mogen ervaren.
Wat heb ik toch een leuke baan!
Nu snel naar het appartement en ons bedje in duiken. Morgenochtend gaan we gewoon weer aan het werk. Op bezoek en meewerken op weer een ander kindercentrum.

Terwijl ik dit type zie ik dat het alweer 23.50 uur is. Dat wordt denk ik weer geen hardlopen morgen….
Slaap lekker!

Xx Monique

  • 27 April 2017 - 09:11

    Mams En Pa :

    Lieve Monique , wat n mooie dag hebben jullie weer gehad ! en dat hard lopen nu maar niet doen , je loop genoeg op zo n mooie dag .
    veel liefs en weer n mooie dag donderdag .xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Ik ben gewoon een moeder die graag reizen maakt. Op zoek naar wat een land te bieden heeft en het liefst vermijd ik de toeristische plekken. Door deze reizen te maken met mijn kids hoop ik ze wat mee te geven voor hun toekomst...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 58949

Voorgaande reizen:

23 April 2017 - 30 April 2017

Werkvakantie Berlijn

23 April 2016 - 23 April 2016

Dominicaanse Republiek

31 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Italië

03 December 2014 - 17 December 2014

Cuba

07 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Indonesie...here we come!

23 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Thailand rondreis

Landen bezocht: