Kingsday...maar niet in Berlin - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu Kingsday...maar niet in Berlin - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu

Kingsday...maar niet in Berlin

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 April 2017 | Duitsland, Michendorf

Wakker worden op Koningsdag….
In Nederland had ik nu vroeg opgestaan om in alle rust over de vrijmarkt te gaan slenteren. Hier in Berlijn had ik best een uurtje langer willen slapen. Mijn tekort aan slaap gaat parten spelen. Ik had van te voren niet kunnen bedenken dat deze week zo intensief zou zijn.
Ondanks de goede balans tussen werken en cultuur snuiven.
Het is natuurlijk door de mix van heel veel nieuwe indrukken, alle info, laat naar bed, vroeg verzamelen en schakelen tijdens gesprekken tussen 3 talen. Ik denk momenteel zelfs in het Duits en door de vermoeidheid antwoord ik in een mix van 3 talen.
“You have das goed gemacht!” ;)

Maar ik klaag niet hoor! Het is echt geweldig om mee te mogen maken. Ik had het voor geen goud willen missen. Ook vandaag spring ik gewoon weer mijn bed uit en maak ik mij klaar om een nieuwe Kita te bezoeken.
Vandaag staat Stettiner Strasse op het programma.
Locatiemanager Regina pikt ons na het ontbijt op en met de metro gaan we haar werkplek bezoeken.
Regina is erg trots op haar kinderdagverblijf. Het is dan ook een heel mooi pandje!
De benedenverdieping is compleet verbouwd en onder handen genomen door een Amerikaanse architect Jason Danziger.
De eerste verdieping staat leeg want daar gaan ze in de zomer pas mee beginnen. En de tweede verdieping is oud. Na de verbouwing verhuizen de groepen van de 2e naar de 1e etage.
We krijgen eerst een rondleiding beneden. Haar paradepaardje.
Wat opvalt is dat alle muren en meubels dezelfde kleur hebben. Grijs. Alleen in de gang heeft de wand bj iedere groep een eigen een kleur. Alles straalt daardoor rust uit en er zijn geen overbodige prikkels.. De meubels zijn ook ontworpen door de architect. Wat ook opvalt is dat ze alles ophangen. Alle info voor ouders is inzichtelijk gemaakt met foto’s. Om het een geheel te laten zijn hebben ze het in een lijst opgehangen Het ziet er erg netjes uit. In de lange gang zou je niet denken dat er achter de deuren kinderen spelen.

Wat mij het meest verwonderde was de Wasserentdeckungsraum. Dit is een aparte verwarmde ruimte waarin de kinderen in badkleding met water kunnen spelen.
Er staan emmers, sproeikoppen, teilen, bekers. En meerdere kinderdouches.
Echt geweldig! Nog nooit gezien. Ook een idee van de architect.

Dit is trouwens de eerste Kita die ik zie waarin de groepen op leeftijd gegroepeerd zijn. In het eerste lokaal zitten de 1-jarigen, lokaal 2 de 2-jarigen, lokaal 3 de 3-jarigen enz. En ze schuiven dus ieder jaar een deurtje op samen met een pm’er. Als pm’er heb je dus zeker 4 jaar dezelfde kinderen maar ieder jaar een andere ruimte tot je beschikking. Ik zie sowieso veel leuke inspirerende dingen. Leuke ideeën voor in Nederland. Vooral de buitenruimte, de tuin, is hier in Berlijn bij elk kindercentrum supergroot.
Boven vond ik de groep met 6 jarigen erg interessant omdat er in deze groep veel gezongen en gedanst wordt.
Deze groep vergelijk ik wel een beetje met mijn groep de Kleine Kunstenaar. Ook in deze groep draait het puur om de beleving. Ook zijn er ontdekhoeken waar de kinderen zelf proefjes kunnen doen. Er staat zelfs een bak met slakken! De kinderen pakker er af en toe 1 of 2 slakken uit en laten ze kruipen op hun zelfgemaakte bouwwerkje van linialen en blokjes.
Er liggen vergrootglazen bij om die slak eens van heel dicht te bekijken. Natuurlijk mag ik ook even kijken. Geweldig. Het enige nadeel is dat het lokaal megaklein is. Daardoor oogt het chaotisch. En omdat de kinderen bouwwerkjes en dergelijke mogen laten staan is het al snel heel vol op de grond. Gelukkig moeten de slakken na afloop wel terug in de bak ;)
Na de uitgebreide rondleiding mogen we kiezen in welke groep we willen meedraaien. Ik kies uiteraard voor de kunstgroep!
Sabine en Johannes zijn de pm’ers in deze groep. Duidelijk mensen met liefde voor hun vak. Ze vertellen mij enthousiast hun werkwijze en dan krijgt alle chaos in het loklaal ook opeens een verhaal. Geweldig om te zien en te horen. Ze beloven mij wat lesmaterialen voor muzieklesjes op te sturen. Wel in het Duits helaas ;)

Rond 13.00 uur verlaten we het pand en nemen Joke en ik samen de metro naar de Markthallen. Hier hebben we om 17.00 met de hele groep afgesproken om te gaan eten.
In die tussentijd zijn we vrij! Echt vrij om te gaan en te staan. Joke wilt nog wat cadeautjes shoppen voor het thuisfront want die gaat morgen alweer naar Nederland terug. Ik mag nog even blijven dus een heel weekend om te shoppen!
De metro blijkt toch best lastig. Ik heb echt geen richtingsgevoel en mis mijn mannetje die precies snapt hoe het systeem onder de grond werkt. Ik dus niet. Ik zal jullie de details besparen maar om een lang verhaal kort te maken hebben we uiteindelijk van de 4 uur vrije tijd ongeveer 2 uur kunnen shoppen ;)

Om 17.00 (of was het iets later omdat de metro de verkeerde kant op ging?) stappen we de markthal binnen. Hier gaan we eten. De hal staat vol met kraampjes van particulieren die hun specialiteit qua eten vers staan te bereiden. Er is echt van alles. Er zijn veel landen vertegenwoordigt. Het ziet er heel gezellig uit. Het lijkt wel of heel Berlijn hier vanavond eet. Een soort ontmoetingsplek. Echt heel leuk. Op onze tafel staat een kistje met geld en als we iets willen kopen mogen we daar geld uit pakken. Want de Berlijnse collega’s trakteren weer!
Tijdens het eten laat ik wat foto’s en filmpjes zien die het thuisfront hebben gemaakt op Koningsdag. Toch nog een beetje het gevoel van de dag over kunnen brengen aan hen.
Het is een geweldige afsluiter met elkaar. Morgen zullen we de meeste van hen niet meer zien. Dus we nemen afscheid en gaan met elkaar terug naar het appartement.
Na nog een drankje in het naastgelegen café gaan we lekker naar bed.
Ik pak nog even mijn koffer in want morgen moet ik verhuizen naar een andere kamer. Ik krijg een nieuw slaapmaatje. We zullen van de rest morgen afscheid moeten nemen. Die gaan terug naar Nederland.
Maar eerst morgenochtend nog een Kita bezoeken!

Slaap lekker! Xx moon

  • 28 April 2017 - 10:16

    Mams En Pa :

    lieve Monique , dit was weer n dag met veel inspiratie , nog 2 nachtjes dan ben je weer thuis en kan je uitrusten !
    veel liefs en n fijne dag xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Ik ben gewoon een moeder die graag reizen maakt. Op zoek naar wat een land te bieden heeft en het liefst vermijd ik de toeristische plekken. Door deze reizen te maken met mijn kids hoop ik ze wat mee te geven voor hun toekomst...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 58907

Voorgaande reizen:

23 April 2017 - 30 April 2017

Werkvakantie Berlijn

23 April 2016 - 23 April 2016

Dominicaanse Republiek

31 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Italië

03 December 2014 - 17 December 2014

Cuba

07 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Indonesie...here we come!

23 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Thailand rondreis

Landen bezocht: