Afscheid... - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu Afscheid... - Reisverslag uit Michendorf, Duitsland van Monique Riesmeijer - WaarBenJij.nu

Afscheid...

Door: monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 April 2017 | Duitsland, Michendorf

Zodra mn wekker gaat besef ik mij direct dat het onze laatste dag is met de hele groep.
Ik zal mijn koffer in moeten pakken maar we gaan nog niet naar huis! Want collega Sharon en ik blijven tot zondag. Ik pak dus wel m’n koffer in maar pak hem 2 verdiepingen hoger op een andere kamer weer uit!

Best vreemd om na een week intensief optrekken met elkaar vandaag afscheid te moeten nemen. Gelukkig maar tijdelijk want ik weet zeker dat we elkaar snel weer zullen zien. In ieder geval bij Theo op de koffie met z’n allen!
Maar voor nu nuttigen we ons galgenmaal bij de bakker op de hoek. Zoals iedere ochtend. En gaan we nog een ochtendje aan de slag voordat we afscheid nemen.

Om 09.00 weer staan er weer 2 dames uit Berlijn ons op te wachten voor een bezoek aan een locatie van Kindergarten City. De koffers van de overige collega’s gaan mee in het busje en wij gaan met het openbaar vervoer. Gelukkig met mensen die ervaring hebben met de metro!
Want dat kan nog leuk worden de komende dagen als Sharon en ik alleen de weg moeten vinden…
Maar goed, voor nu hebben we iemand die ons de weg wijst en al snel komen we aan bij de locatie.
“Wilkommen in der Forscherwerkstatt” staat er op de deur.
We bezoeken vandaag geen Kita maar een “ontdekwerkplaats”. Een soort ontdekhoek.
Het is een soort atelier waar kinderen samen met een docent proefjes kunnen doen zodat ze van alles kunnen ontdekken. Echt heel gaaf!
Voor nu krijgen alleen de pm’ers nog workshops om ideeën op te doen die ze met de kinderen kunnen delen. Maar na de zomer kunnen ook de kinderen naar deze ‘ontdekhoek’ komen.
Ook wij krijgen vandaag een kleine workshop en wij zijn allemaal om. Dit is echt heel leuk om te doen. Iedereen gaat enthousiast aan de slag en voordat we het weten is het half 12. Tijd om ons klaar te maken voor vertrek. Tijd voor afscheid.
We bedanken de “art-teacher” en maken nog snel een groepsfoto.
En dan is het toch echt klaar.
Dag lieve collega’s. Dag lieve Theo. Bedankt voor jullie gezelligheid! We gaan jullie missen. Althans….volgende week dan. Want nu gaan we nog even genieten. Sharon en ik. Nog even genieten in Berlijn. Want er is nog zoveel te ontdekken in Berlijn. We hebben nog lang niet alles gehad. Dus voor nu…goede reis terug en tot snel!

We zwaaien ze uit en nemen de metro/bus naar ons volgende doel. Onze ov-kaarten zijn nog tot morgen geldig dus nog 2 dagen vrij reizen in Berlijn. Daar gaan we even lekker gebruik van maken.
Maar al snel komen we er achter dat we de afgelopen dagen verwend zijn. We hoefden alleen maar te volgen in de metro en nu moeten we het weer zelf doen. Zelf denken.
Het duurde even maar het kwartje is gevallen. We snappen nu het systeem.
Denk ik.
Onze eerste stop is de Brandenburger Tor. Mooi monument.
Het is de toegangspoort tot “Unter den Linden”. We lopen er onder door en beseffen dat deze poort destijds in niemandsland lag tussen de muren van Oost- en West-Berlijn in.
Naast deze poort ligt het Holocaust monument. Op het 19.000 m2 terrein staan 2711 betonblokken van verschillende grootte. Een labyrint van kaal beton, waarin een gevoel van verlorenheid opkomt als je er door heen wandelt. Het monument brengt je gedachten vanzelf op de slachtoffers van de nazivervolging. Heel indrukwekkend.
Vervolgens bezoeken we nog het museum Topographie des Terrors. Hier wordt aan de hand van foto’s het verloop van de 2e wereldoorlog verteld. Er zitten hele verdrietige foto’s tussen.
Na deze indrukken zijn we toe aan iets luchtigs. We gaan shoppen.
Eerst een bakkie bij Starbucks en dan lekker winkelen in de mall of Berlin. Even cadeautjes scoren voor m’n kanjers thuis.
De tijd vliegt en na een lekkere pasta bij de Italiaan gaan we richting het appartement.
Sharon tut zich op voor een avondje stappen en ik scoor wat snacks voor vanavond. Ik blijf lekker in het appartement. Even rust. Even alleen. Even alles verwerken van de afgelopen dagen.
Ik duik vroeg mijn bed in. Even m’n verslagje schrijven en de berichtjes lezen van de collega’s die ondertussen weer in Nederland zijn.
Morgenochtend hoop ik toch echt weer te kunnen gaan hardlopen. Ze hebben mooi weer opgegeven dus dat wordt genieten.
Nog 2 dagen Berlijn.

Liefs Monique

  • 29 April 2017 - 07:14

    Peter:

    Xxxxxx ( ik heb het weer gelezen ) wel mooie hele mooie kado's hè

  • 29 April 2017 - 13:24

    Mams En Pa :

    het was weer n mooie dag zo te lezen Monique . fijne zaterdag en zondag !
    veel liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Ik ben gewoon een moeder die graag reizen maakt. Op zoek naar wat een land te bieden heeft en het liefst vermijd ik de toeristische plekken. Door deze reizen te maken met mijn kids hoop ik ze wat mee te geven voor hun toekomst...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 58936

Voorgaande reizen:

23 April 2017 - 30 April 2017

Werkvakantie Berlijn

23 April 2016 - 23 April 2016

Dominicaanse Republiek

31 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Italië

03 December 2014 - 17 December 2014

Cuba

07 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Indonesie...here we come!

23 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Thailand rondreis

Landen bezocht: